חזקת המסוכנות של עצור – מתי מתקיימת?

אדם שנפתח נגדו תיק פלילי והוגש נגדו כתב אישום, ניתן בתנאים מסוימים לעצור עד תום ההליכים. יחד עם זאת, מעצר עד תום ההליכים מהווה פגיעה קשה בחירותו של אדם, שיכולה להתבטא בתקופת מעצר ארוכה עוד בטרם החשוד נמצא אשם ונפסק דינו. לכן, מעצר עד תום ההליכים ומעצר בכלל מהווים עבור בית המשפט מוצא אחרון, כשאין חלופה אחרת.

מעבר לכך, החוק קובע תנאים וכללים מוגדרים וברורים לעילת המעצר, כשאחד מהם הנו חזקת מסוכנות של הנאשם. חשוב להדגיש כי על מנת להפריך טענה זו חובה לקבל ייצוג מטעם עורך דין מקצועי ומיומן.

מקרה שבו חזקת המסוכנות של אדם הובילה למעצר, פורסם בתחילת חודש ינואר באתר mynet: צעיר מקריית חיים נעצר לאחר שהתקשר למשטרה ואמר למוקדנית “נרצח את ראש הממשלה ואת ליברמן, תגידו להם שיגיעו לקריית חיים, עכשיו אני רוצח אותם”. גם לשוטרים שבאו לעצור אותו, הוא המשיך לומר דברים דומים. בבקשת המעצר צוין כי עילת המעצר היא מסוכנות לביטחון הציבור באופן ממשי, מיידי ומוחשי בעקבות האיומים שאמר העצור.

עילות למעצר עד תום ההליכים

חשוב להבין כי גם ראיות מוצקות לכאורה כנגד נאשם שנפתח נגדו תיק פלילי, עדיין אינן מהוות עילה למעצר. עילות למעצר יכולות להיות חזקת מסוכנות, שיבוש הליכי משפט והתחמקות מדין. חזקת מסוכנות מוגדרת כמצב בו שחרורו של הנאשם עלול להוות גורם המסכן את ביטחון כלל הציבור או אדם מסוים – במקרה זה, ראש הממשלה או שר החוץ.

מעצר בגין חזקת מסוכנות

גם חומרת העבירה או עבירה שהנה תופעה חברתית אינה מהווה עילה למצער בגין חזקת מסוכנות. מאידך, קיימות עבירות פליליות חמורות מסוימות שחזקת המסוכנות תקפה לגביהן. מדובר בעבירות כדוגמת אלימות חמורה, אלימות במשפחה, רצח, בטחון המדינה, עבירות סמים מסוג פשע או עבירות שבוצעו תוך כדי שימוש בנשק קר או חם. עבירות אלו יכולות להיחשב כמסכנות אדם מסוים או את כלל הציבור, ומכאן שיש בהן עילה למעצר עד תום ההליכים. כמו כן, קיימות עילות נוספות לחזקת מסוכנות וביניהן נאשם בעל עבר פלילי עשיר, עבירות שבוצעו עם יותר מנאשם אחד, נאשם שיש כנגדו מאסר על תנאי, וגישה אובססיבית של הנאשם כלפי המתלונן. הוכחת אי היותו של הנאשם בגדר מסוכן מוטלת עליו ועל כתפי עורכי דין פליליים המייצגים אותו.

בחינת כל מקרה לגופו

כאמור, החוק מגדיר במדויק אילו עבירות פליליות מהוות עילה למעצר בגין חזקת מסוכנות. יחד עם זאת, המחוקק גם מבין שלא כל מי שנאשם בעבירות הנחשבות מסוכנות אכן מסכן את שלום הציבור. כדי לכבד את זכותו לחירות עד הימצאותו אשם, ניתן לנאשם על ידי בא כוחו לנסות ולסתור טענות של חזקת מסוכנות, ובתוך כך גם למצוא חלופות למעצר כגון צו הרחקה או מעצר בית. כל מקרה נבדק לגופו בהתאם לנסיבותיו ולמאפייני של הנאשם ובמקרים המתאימים ביהמ”ש מסתייע בעזרתו המקצועית של שירות המבחן ע”מ לקבל תסקיר מעצר הבוחן את החלופה המוצעת, הערבים המפקחים המוצעים ומסוכנותו של הנאשם.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.