כמה זמן לוקח לסגור תיק פלילי כנגד חשוד?

באתרי החדשות השונים ובהם nrg פורסמו לאחרונה נתונים מתוך דו”ח נציבות הביקורת על מערך התביעה. הדו”ח עוסק באופן הטיפול בתיקים שהפרקליטות החליטה לסגור. אחת ההמלצות מהדו”ח היא שהפרקליט שמחליט על כתב האישום, ישלח בעצמו הודעה לחשוד, על מנת לקצר את ההליכים. מהדו”ח עולה שבמקרים שבהם הוחלט על סגירת תיק פלילי נגד חשוד, ההודעה על הסגירה הגיעה לחשודים לאחר 73 יום בממוצע.

בתיקים שבהם ישנם מספר חשודים ולא חשוד אחד, הבעיה הופכת לגדולה יותר: מרגע הגשת כתב האישום כנגד חלק מהחשודים ועד ההחלטה לסגור את התיק כנגד יתר החשודים, עוברים 328 ימים, שהם כמעט 11 חודשים. לאחר מכן, החשודים שהתיק הפלילי כנגדם נסגר, המתינו בין חודש לשנה עד שקיבלו הודעה על סגירת תיק פלילי.

במילים אחרות, פרק הזמן שיכול לחלוף מהגשת כתב אישום כנגד חלק מהחשודים ועד לקבלת הודעה על סגירת התיק ליתר החשודים, עלול להגיע לכ-700 ימים, שהם כמעט שנתיים. הדו”ח הצביע על הבדלים גדולים בין המחוזות השונים של הפרקליטות, כאשר במחוזות מסוימים משך ההמתנה הממוצעת לקבלת ההודעה הוא למעלה משנתיים.

איך הדבר משפיע על חיי החשוד?

בדו”ח ניתנה התייחסות להשפעה על חייו של חשוד, שהתיק הפלילי כנגדו נותר פתוח. בין היתר, נכתב כי חיי החשוד מתנהלים בצל עננה כבדה, וכאשר מוחלט לסגור את התיק, יש לבצע זאת במהירות כדי להשיב את האזרח לשגרת חייו.

אין ספק כי חייו של חשוד שהוחלט לסגור את התיק כנגדו, והוא אינו יודע על כך, מתנהלים תחת עננה כבדה של חוסר ודאות. ההשלכות על חיי החשוד הן קשות: מכיוון שהתיק מופיע בגיליון הרישום הפלילי של החשוד כתיק פתוח, הדבר עלול למנוע מהחשוד לנסוע לחו”ל, לקבל רישיון לרכב ציבורי, לקבל רישיון תיווך/מהנדס/עו”ד/רו”ח, להתקבל למשרה ציבורית, לערוך מכרזים עם המדינה, ועוד ועוד. לכן, קיימת חשיבות עליונה להודיע לחשוד על סגירת התיק הפלילי כנגדו בהקדם האפשרי.

למה ההליך מתארך?

במצב בו קיימים מספר מעורבים, כאשר כנגד חלק מהמעורבים מוגש כתב אישום, כפי שמתואר בכתבה – הטיפול נגד המעורבים המשניים נזנח ונותר לסיום ההליכים. ההנחיה החדשה מבקשת למנוע מצב זה ופגיעה קשה זו בחייהם של אותם חשודים משניים, בניגוד גמור, אגב, להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, מלפני שנים רבות, הקובעת כי על תובע הסבור כי אין ראיות כנגד חשוד בתיק – לקחת החלטה זו, באופן מיידי, ולא להמתין לסיום ההליכים בתיק כנגד החשודים העיקריים.

בפועל, הגורם המחליט על גניזת תיק פלילי כנגד חשודים משניים הוא קצין החקירות או התובע המשטרתי או הפרקליט (תלוי בשלב בו נמצא התיק – שלב החקירה או שלב התביעה ובחומרת האירוע). העיכוב הגדול שנמשך, בדרך כלל, שנה-שנתיים, נובע מאי יישום הנחיה ותיקה של היועץ המשפטי לממשלה בדבר סגירת התיק בכל הנוגע לחשודים המשניים בתיק שניתן לסגור בנוגע אליהם את התיק וכן מביורוקרטיה וממחסור בתקנים בגופי התביעה.

מה ניתן לעשות?

כאשר אין מדובר בתיק מורכב ומסובך בו החלטה בנוגע לחשוד צריכה להתקבל בתוך חודשים ארוכים ונראה כי אין ראיות בתיק כנגד החשוד – מומלץ לפנות למשטרה / תביעות / פרקליטות באמצעות עורך דין פלילי בבקשה לסגור התיק כנגד החשוד, בהקדם האפשרי, על מנת למנוע פגיעה קשה בחשוד.

כאשר סגירת התיק מתעכבת במשך פרק זמן בלתי סביר – ניתן אף לשקול הגשת תביעת פיצויים כנגד משטרת ישראל / הפרקליטות (לאחר בחינת הנושא לעומק באמצעות עו”ד פלילי) ולו על מנת להפעיל עליהם לחץ לסגור התיק במהירות. מפליא לדעת באיזו יעילות גופים ציבוריים פועלים כאשר חרב כספית וחרב התקשורת מונחת על צווארם.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.