מחיקת רישום משטרתי

תמונה ראשית עו"ד גיל באיער

מהו רישום משטרתי?

עשרות אלפי גברים מוצאים עצמם, מדי שנה, זקוקים לשירותיו של עורך דין פלילי מומלץ משום שהם נחקרים במשטרה בחשד לתקיפת בת זוג (ולעתים אף בביצוע עבירות נוספות כגון היזק בזדון ואיומים). באופן מקרי, או לא, מסתבר כי חלק ניכר מהם נמצאים בהליך גירושין וההליך הפלילי משמש ככלי משחק בידי הצד האחר לשם הרחקתם מן הבית, השגת מטרות בביה”ד הרבני או בביהמ”ש לענייני משפחה וניסיון לסחוט רכוש או גט (או שניהם) מן הבעל.

כאשר מדובר בעבירה ראשונה של אלימות במשפחה (אלמ”ב) בה נחשד הבעל ואין מדובר בחשד לתקיפה הגורמת חבלה של ממש, נסגר התיק, לאחר כשנה, בשל “חוסר עניין לציבור” ולא מוגש כתב אישום. ניסיון לשנות את עילת הסגירה ל”חוסר אשמה” ובכך להביא למחיקת תיק פלילי מגיליון הרישום הפלילי של החשוד לא יצלח מכיוון שדי ב”בדל של ראיה” (והיא עדות האישה) כדי למנוע סגירת התיק בעילה זו. כמו כן, כנגד מאות אלפי אנשים בישראל קיים רישום משטרתי (תיק סגור) בעבירות אחרות ומגוונות מתחום עבירות הסמים, הרכוש, האלימות והמרמה.

לחצו לדוגמא של החלטה בדבר מחיקת רישום משטרתי / מחיקת תיק פלילי סגור על מעשה מגונה בפומבי, איומים והטרדת עד

מחיקת רישום משטרתי

מה המשמעות של רישום פלילי?

משמעות היוותרו של תיק משטרה סגור בגיליון הרישום הפלילי משתנה מאדם לאדם. עבור שכיר הדבר לא יהווה בעיה, בדרך כלל. ברם, עבור אדם המחזיק נשק – הדבר יביא, לרוב, לביטול רישיון הנשק, עבור אדם המבקש להתקבל למשרה ממשלתית או ביטחונית (או בגופים העובדים עבורם) – הדבר עלול להביא למניעת אפשרות זו ולאדם הממתין לקידום לדרגה בכירה בצבא – הדבר עלול להביא לעיכוב הקידום.

לחצו לדוגמא של החלטה בדבר מחיקת רישום משטרתי / מחיקת תיק פלילי סגור על עבירות מין והסעות שב”ח 

 

 

כמו כן, אמנם נרשם בגיליון הרישום הפלילי כי המידע אודות התיקים הסגורים אינו נמסר אלא למספר מצומצם של גופים, אך, בפועל, כאשר אדם מנסה להתקבל למקום עבודה, רבים מן המעסיקים דורשים מהמועמד לחתום על אישור למסירת מידע פלילי לטובת המעסיק (דבר שאינו חוקי אך נעשה כדבר שבשגרה) – דבר שמביא לפסילת מועמדים רבים בשל אותו תיק פלילי סגור.

לחצו לדוגמא של החלטה בדבר מחיקת רישום משטרתי / מחיקת תיק פלילי סגור על עבירות סמים 

רישום משטרתי הנו רישום פנימי של המשטרה המתייחס ל-2 מצבים:

  1. מנוהלת חקירה פלילית נגד אדם, וטרם הוחלט אם להגיש בגינה כתב אישום לבית המשפט.
  2. הוחלט על סגירת תיק משטרתי ללא העמדה לדין.

 

רישום משטרתי הוא מידע רגיש וחסוי, המיועד רק לעיני בעל הרישום ובעלי תפקיד, והעברתו או מסירתו נחשבות בחוק לעבירה פלילית. יחד עם זאת, הגדרת בעלי התפקיד הנה רחבה, וכוללת בתוכה, בין היתר, את הפרקליטות, המשטרה, המשטרה הצבאית, השב”כ והיועץ המשפטי לממשלה, מס הכנסה, רשויות מקומיות. כל הגורמים הללו יכולים לעשות שימוש במידע ללא ידיעת האזרח.  ומשכך, רישום משטרתי עלול להוות מכשול בפני התפתחות מקצועית (למשל, לקבל הסמכה לעריכת-דין או רפואה), לשמש בסיס לסטיגמה חברתית ואף להפריע בחיים האישיים.

 

קיימות 3 עילות לסגירת תיק בלא העמדה לדין, ואלה תפורטנה בהחלטה שתימסר למי שנחקר בתיק כחשוד:

  1. נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין (“חוסר עניין לציבור” לשעבר)
  2. חוסר ראיות
  3. חוסר אשמה.

 

סגירה בעילת חוסר עניין/חוסר ראיות:

לרוב הביסוס לסגירה בעילות אלה הוא חולשת הראיות, שיקולי מדיניות התביעה, מותו של הנאשם, היעדר חשוד בתיק (כמובן שאז ההחלטה תימסר למתלונן בלבד), אי-יכולת להעמיד את הנאשם לדין בגין מצבו הבריאותי או גילו.

משמעות: נותר ספק בדבר חפותו של החשוד

תוצאה: תיקים שנסגרו מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור נותרים במרשם משטרתי.

 

סגירה בעילה של חוסר אשמה:

משמעות: הסיכוי כי החשוד ביצע את העבירה הנו נמוך

תוצאה: לא נותר רישום משטרתי

יש לחתור לסגירת תיק בעילה זו כבר מהרגע הראשון שבו נודע לכם על קיומו. מיותר לציין, כי לשם כך יש צורך בליווי משפטי של עורך-דין פלילי מיומן.

 

סגירה כתוצאה מהסדר מותנה (לא הסדר טיעון!):

משמעות: הודייה בעובדות, המהוות את העבירה המיוחסת לו, והסכמת התביעה לא להגיש כתב אישום, תוך שימוש בכלי אכיפה מידתיים יותר, מאשר בהליך פלילי מלא.

תוצאה: נותר רישום משטרתי

לא כל תיק מתאים לסגירה בהסדר מותנה. לאחר שעורך-דין יקבל לידיו את תיק החקירה או את כתב האישום, הוא יעריך את מצב הדברים באופן אובייקטיבי, וימליץ על דרך פעולה וסיכויי הצלחתה, תוך התייחסות למכלול השיקולים.

 

 

ביטול רישום משטרתי – הרישום המשטרתי מפריע לי – מה ניתן לעשות?

במקרים רבים ניתן למחוק רישום משטרתי טרם חלוף תקופת ההתיישנות באחד משני מסלולים:

  1. הגשת בקשה לשינוי עילת סגירה ל”חוסר אשמה”. במסלול זה ניתן לפעול מיד בהתקבל ההודעה על סגירת התיק.
  2. הגשת בקשה למחיקת רישום משטרתי. טיפול במסלול זה מותנה בחלוף תקופה מינימלית: עבור בגיר שנחשד בביצוע חטא או עוון – 5 שנים (קטין – 3 שנים), ועבור בגיר שנחשד בפשע – 7 שנים (קטין – 5 שנים).

בכל אחד מהמסלולים כדאי להגיש את הבקשה באמצעות עורך-דין פלילי מיומן, ולא בכדי: על הבקשה להכיל, מעבר להסבר מדוע מבקש בעל הרישום למחקו, גם את הבסיס הנורמטיבי (חוקי) לבקשה, תוך פירוט כל הנסיבות שהובילו לרישום וניתוח משפטי של תקדימי פסיקה, עליהם ניתן לבסס את הבקשה.

מחיקת רישום פלילי

מצב בלתי סביר זה ניתן כיום לפתרון ע”י הגשת בקשה מתאימה למשטרת ישראל לצורך מחיקת רישום משטרתי סגור. בשנת 2009 תוקנו תקנות מיוחדות בנושא זה והביאו עמן שינוי גדול. מעתה, בהתקיים תנאים מסוימים ובחלוף 7 שנים מיום האירוע (תנאי מינימום) – ניתן להביא למחיקת רישום פלילי כך שלא יופיע כלל בגיליון הרישום הפלילי. מובן, כי בשל מורכבות העניין והמומחיות הנדרשת מומלץ להגיש בקשה מתאימה באמצעות עו”ד הבקיא בתחום – דבר העשוי לשפר מאוד את סיכויי ההצלחה של הבקשה.

לחצו לדוגמא של החלטה בדבר מחיקת רישום משטרתי / מחיקת תיק פלילי סגור על אלימות במשפחה

לחצו לדוגמא של החלטה בדבר מחיקת רישום משטרתי / מחיקת תיק פלילי סגור על עבירת מין

 

מהן השלכות הרישום הפלילי של אדם?

אנשים רבים בישראל עברו בחייהם הליכים משטרתיים ומשפטיים מסוימים, אשר הובילו לרישום פלילי המתועד במאגר המידע של המשטרה. לעתים מדובר בנאשמים שהורשעו בעבירות חמורות, אך במקרים אחרים הרישום נוגע לעבירות קלות, ואף לתיקים שלא הגיעו כלל לבית המשפט או הסתיימו בהרשעה.

ואולם, הרישום הפלילי אכן קיים ונשמר במאגרים המשטרתיים, ועשוי להוביל לפגיעה בחייו האישיים, החברתיים והתעסוקתיים של אדם לאורך שנים ארוכות. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי ניתן בהחלט להשיג מחיקת רישום פלילי בנסיבות שונות, ולשם כך יש להסתייע בייצוג וייעוץ מטעם עו”ד פלילי.

השלכות שונות של רישום פלילי

רישום פלילי ומשמעותו (תמונה: Keattikorn)
רישום פלילי ומשמעותו (תמונה: Keattikorn)

כאמור, לרישום הפלילי עשויות להיות מספר השפעות מהותיות על חייו של אדם, עמן נמנות בין היתר:

  • סטיגמה – אמנם מרבית הגופים, בעלי התפקידים והאנשים אינם מורשים להיחשף אל הרישום הפלילי, אך עובדה זו אינה ידועה לכל בעלי הרישום. לכן, אנשים אלו סובלים מחשש מתמיד שמא יגלו את רישומם וימנעו מהם להתקבל לעבודה, ללימודים או למקום מגורים. מעבר לכך, בעיני האדם עצמו מהווה הרישום אמירה על היותו עבריין, דבר המשפיע לרעה על ביטחונו ודימוי העצמי.
  • עבודה – מקומות עבודה מסוימים הנם מורשי גישה לגיליונו הפלילי של אדם, ואינם מעסיקים בעלי רישום. כמו כן, קיימים מקצועות כגון עריכת דין וראיית חשבון, אשר לשם קבלת רישיון לעסוק בהם נדרש האדם להיות בעל עבר נקי וללא תיק פלילי. לצד אלו נוטים מעסיקים רבים בשוק העבודה לדרוש תעודת יושר ממועמדים כתנאי קבלה, אך יש לציין כי תחום זה הוסדר לאחרונה וכי המועמד רשאי להציג רק את הדף הראשון של הגיליון הפלילי שאינו כולל את הרישום.
  • חיים אישיים – קיימות מספר נסיבות בהן מתבקש או נדרש אדם להציג גיליון פלילי, כגון בעת קבלה ליישוב ובתהליך אימוץ ילד. למרות שבמקרים מסוימים דרישה זו איננה חוקית, אי הכרת הזכויות על ידי בעל הרישום מביאה לכך שהוא נמנע מנסיבות אלה וחייו האישיים נפגעים. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי על מנת להכיר את הזכויות והחובות, ולפעול למען מחיקת הרישום.

כיצד מוחקים רישום פלילי?

ניתן לפנות אל משטרת ישראל בבקשת מחיקת רישום משטרתי, או אל פרקליטות המדינה בבקשה לסגירת התיק בשל שינוי בעילה. בהליכים אלו יש להסתייע בעורך דין אשר ינחה את הלקוח בדבר הצעדים הפתוחים בפניו, ויסייע לו להמציא את המסמכים, ההמלצות, האישורים, העדויות והתעודות הרלוונטיים לבקשתו. הפרקליטות עשויה לקבל את הבקשה ולפעול לסגירת התיק בשל שינוי העילה, ואם נדחית הבקשה, ניתן עדיין לפנות לבג”צ.

משרד עורכי דין פלילי גיל באיער מתמחה בנושא של מחיקת רישום משטרתי / מחיקת תיק פלילי. צוות המשרד שוקד במיומנות רבה על הכנתם של הטיעונים המתאימים בסוגיה זו, תוך שימת דגש על הנסיבות הייחודיות של התיק וסיפורו האישי של כל אחד ואחד מהלקוחות שלנו. אם תיק משטרה כנגדכם נסגר והדבר פוגע בכם או מפריע לכם, צרו עמנו קשר עוד היום ונעשה כל שביכולתנו על מנת למחוק רישום זה ולעזור לכם לצאת לדרך חדשה.

נעים להכיר

עו”ד פלילי גיל באיער

הרוב המכריע של הלקוחות שמגיעים אלי למשרד הם נורמטיביים. אבל יש להם מכנה משותף אחד: אצל רובם מדובר בפעם הראשונה שהם נחקרים בתיק פלילי והם נמצאים במצב רגשי לא קל. יתכן שמדובר בעבירה שהם ביצעו, בלהט הרגע, וייתכן שבכלל מדובר בעלילת שקר או בהוצאת דברים מכל פרופורציה.

בכל אותם מקרים, אני נמצא שם עבורם כדי לתמוך, להכיל וכמובן להעניק להם את השירות המקצועי הטוב ביותר שאני יכול לתת, תוך שאני מסביר להם, מראש, את הסיכויים ואת הסיכונים. מכיוון שעבדתי, בעבר, כתובע משטרתי ויש לי ניסיון רב, אני מכיר את כל הטריקים וה”שטיקים” וחושב מחוץ לקופסא.

ודבר אחרון ומאוד חשוב, מבחינתי: אני תמיד אהיה זמין עבור לקוח שמתקשר אלי להתייעץ או לשאול שאלה או סתם רוצה לדבר.

עורך דין פלילי גיל באיער

למה לבחור במשרד עו"ד גיל באיער

תובע משטרתי לשעבר המכיר את עבודת המשטרה "מבפנים"

עו"ד פלילי משנת 1998 ניסיון באלפי תיקים פליליים

הקשבה, תמיכה וליווי אישי בתהליך רגשי מורכב וקשה

מחשבה חדה
ותמיד מחוץ לקופסא

מועמד לשעבר
לתפקיד שופט

מאות המלצות אישיות ואותנטיות מלקוחות

הלקוחות שלנו מספרים

משרד עו”ד גיל באיער זכה למאות המלצות חיוביות (ר׳ למטה)

5.0 ★★★★★ (מעל 200 המלצות)

פתרונות המשרד

עבירות אלימות

עבירות סמים

עבירות מין

עבירות נוער

עבירות רכוש

סדר דין פלילי

מאמרים קשורים