בעקבות הסירוב לאייל גולן: מתי בקשתכם לוויזה תידחה?

לאחרונה עלה לכותרות בכל אתרי החדשות האירוע הלא נעים שחווה הזמר אייל גולן, שהיה אמור לערוך סבב הופעות בארצות הברית. כזכור, השגרירות האמריקנית בישראל סירבה לאשר את כניסתו של גולן לתחומי ארצות הברית, וזאת בשל ההרשעה שלו בעבירת העלמת מס. מתברר, כי גולן הודה בעבירות במסגרת עסקת טיעון ולכן הוא נכנס באופן אוטומטי לרשימה של מנועי הכניסה לארה”ב.

בכתבה שפורסמה באתר ynet ועסקה בנושא הסירוב לוויזה לארצות הברית, נאמר כי כל בקשה לוויזה של ישראלי שהורשע בעבירה פלילית או לחלופין בעבירת צווארון לבן שיש עמה קלון, תידחה באופן אוטומטי. במקרה של אייל גולן, הוא הורשע בעבירה שאין עמה קלון בישראל, אבל על פי חוקי ההגירה הנוקשים של ארצות הברית, הקלון נקבע לפי החוקים המקומיים – ובאמריקה, עבירות המס הן עבירות שיש עמן קלון.

באופן כללי, יש לדעת כי הודאה במסגרת הסדר טיעון, מביאה להקלה בעונש הצפוי, אך עדיין מביאה לרישום פלילי, אם במסגרת של פסק דין ללא הרשעה ואם במסגרת של הרשעה. אף פסק דין ללא הרשעה מהווה רישום פלילי המשליך על האפשרות לקבלת אשרת כניסה והגירה לארצות הברית ולארצות נוספות.

נתקלתם בסירוב – מה עושים?

אם נתקלים בסירוב מצד המדינה אליה פונים בבקשה לקבלת ויזה בשל קיום מרשם פלילי, מומלץ לפנות, תחילה, לעורך דין פלילי, על מנת לבדוק את האפשרויות העומדות בפניך. משטרת ישראל מוסמכת למסור לרשות זרה מידע אך ורק בנוגע לתיקים שנדונו בבית המשפט (הרשעות ופסקי דין ללא הרשעה) ותיקים פתוחים, אך לא מידע על אודות תיקים סגורים. לכן, אם קיימת הרשעה בתוקף (לרוב, 17 שנים) – ניתן ליזום פנייה לנשיא המדינה לקיצור תקופת ההתיישנות והמחיקה.

אם קיים תיק חקירה פתוח שטרם הוגש בו כתב אישום – ניתן לפנות לתביעה/פרקליטות בבקשה לסגור אותו מחוסר ראיות/חוסר עניין לציבור (לעתים, מדובר בתיק ישן, יחסית, שבו החשוד היה מעורב משני והתיק טרם נסגר מכיוון שהמעורב העיקרי טרם נשפט). לעתים, מדובר בתיק פלילי סגור שמידע אודותיו נמסר לרשות הזרה בעת שהיה פתוח ובחלוף השנים נסגר והרשות הזרה מבקשת אסמכתא לסגירתו. במצב דברים זה, יש ליזום פנייה לקצינת מרשם פלילי במטה הארצי של המשטרה בבקשה למחיקת התיק (בהנחה שאין הרשעות – שאז לא ניתן לבקש מחיקת התיק הסגור בטרם נמחקו ההרשעות).

עבירות שיובילו לאי קבלת הבקשה לוויזה

בכתבה פורטו עבירות פליליות שבגינן תידחה הבקשה לוויזה אוטומטית: רצח, תקיפה, שוד מזוין וכו’. יש לציין כי עבירות נוספות שבגינן לא תינתן ויזה לארצות הברית הן עבירות אלימות במשפחה, הכוללות עבירות “קלאסיות” של איומים על בני זוג ותקיפת בת זוג או בן זוג. לעתים, נמצא בכתבי אישום של אלמ”ב גם עבירות של הטרדה באמצעות מתקן בזק (הטרדות טלפוניות / באמצעות מסרונים / הודעות דוא”ל), כליאת שווא, פגיעה בפרטיות (מעקבים) והיזק במזיד (שבירת רכוש, כגון טלפון סלולרי וחפצים בבית).

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.