סגירת תיק פלילי – שינוי עילת סגירה

תמונה ראשית עו"ד גיל באיער

מתי נסגר תיק פלילי?

אם חיפשתם מידע בנושא ״מתי נסגר תיק פלילי״ – כנראה שיש לי המון איך לעזור בנושא.

מאות אלפי אזרחים בשנה נחקרים במשטרה בחשד לביצוע עבירות פליליות. רק כנגד חלק קטן מהם מוגש לבסוף כתב אישום. הדבר נובע מ-2 סיבות עיקריות:

א. מחסור בראיות בתיק על מנת לבסס הרשעה מעבר לספק סביר (בכדי להגיש כתב אישום יש צורך ב”סיכוי סביר” להרשעה).

ב. סגירת תיק פלילי בשל “חוסר עניין לציבור” (או בשמה הרשמי: “נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדתך לדין”).

סגירה תיק משטרתי מסוג זה נובעת מהעדר משאבים מספיקים בידי המשטרה להגיש כתב אישום בכל תיק ותיק (בו קיימות ראיות) ובצורך לפעול על-פי סדרי עדיפויות.

סגירת תיק פלילי במצב כזה, קיימות ראיות כנגד החשוד, אך בשל העובדה שהעבירה אינה חמורה, יחסית, ובהעדר עבר פלילי מכביד (או מעצר על תנאי תלוי ועומד) – העמדה לדין בתיקים אלה הנה בתחתית סדר העדיפויות.

יצוין, כי סגירת תיק פלילי “מחוסר אשמה” (דבר שאינו גורר רישום פלילי בצורת תיק משטרה סגור) נעשית  במיעוט המקרים. זאת, שכן המבחן המשפטי של סגירת תיק משטרתי מחוסר אשמה הינו כי אין “בדל של ראיה” כנגד החשוד ואילו במרבית התיקים קיימות ראיות כלשהן כנגד החשוד (כגון: תלונת שכן כי החשוד תקף אותו או איים עליו בעקבות סכסוך שכנים, תלונה על תקיפת בת זוג, אלימות במשפחה (הידועה גם כאלמ”ב), או הטרדה טלפונית ועוד).

 

מה המשמעות של רישום פלילי?

משמעות היוותרו של תיק משטרה סגור בגיליון הרישום הפלילי משתנה מאדם לאדם. עבור שכיר הדבר לא יהווה בעיה, בדרך כלל. ברם, עבור אדם המחזיק נשק – הדבר יביא, לרוב, לביטול רישיון הנשק, עבור אדם המבקש להתקבל למשרה ממשלתית או ביטחונית (או בגופים העובדים עבורם) – הדבר עלול להביא למניעת אפשרות זו, ולאדם הממתין לקידום לדרגה בכירה בצבא – הדבר עלול להביא לעיכוב הקידום.

כמו כן, אמנם נרשם בגיליון הרישום הפלילי כי המידע אודות התיקים הסגורים אינו נמסר אלא למספר מצומצם של גופים, אך בפועל, כאשר אדם מנסה להתקבל למקום עבודה, רבים מן המעסיקים דורשים מהמועמד לחתום על אישור למסירת מידע פלילי לטובת המעסיק (דבר שאינו חוקי אך נעשה כדבר שבשגרה) – דבר שמביא לפסילת מועמדים רבים בשל אותו תיק פלילי סגור.

עם זאת, וכפי שצוין, תיק משטרה שנסגר מחוסר אשמה אינו מופיע בגיליון המרשם הפלילי של החשוד.

  • עו”ד פלילי גיל באיער – שינוי עילת הסגירה בתיק שוד לחוסר אשמה
  • עורך דין פלילי גיל באיער – שינוי עילת הסגירה בעבירת רכוש קלה לחוסר אשמה

כיצד ניתן לשנות את עילת הסגירה של תיק פלילי לחוסר אשמה?

עפ”י חוק, חשוד זכאי להגיש בקשה לשינוי עילת סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור (לחוסר אשמה) בתוך 45 יום מיום סגירתו. במקרים בהם החשוד לא קיבל הודעה בדבר סגירת התיק (המשטרה לא שולחת הודעה כזו בכל המקרים וכאשר היא נשלחת, הדבר מבוצע בדואר רגיל ולא בדואר רשום) – ניתן להגיש בקשה זו גם לאחר חודשים ואף שנים.

מצבים בהם ישונה תיק לחוסר אשמה הנם כאלה בהם אין כלל ראיות כנגד החשוד (למשל, שכנים הזעיקו את המשטרה בגין צעקות בדירה ובני הזוג הכחישו כי בוצעה ביניהם עבירה), כאשר קיימות ראיות חד משמעיות כי המתלונן שיקר בתלונתו (כגון צילום וידאו/הקלטה), ולעתים אף לפנים משורת הדין על-מנת שלא לפגוע בעתידו המקצועי של החשוד.

במידה שקצין החקירות מחליט שלא לקבל את הבקשה לצורך סגירת תיק משטרתי, ניתן להגיש ערר לפרקליטות המחוז וערר נוסף לפרקליטות המדינה. מובן, כי בשל מורכבות העניין והמומחיות הנדרשת מומלץ להגיש בקשה מתאימה באמצעות עו”ד פלילי הבקיא בתחום – דבר העשוי לשפר מאוד את סיכויי ההצלחה של הבקשה.

משרד עורכי דין גיל באיער מתמחה בהגשת בקשות לשינוי עילת סגירת תיק פלילי. צוות המשרד שוקד במיומנות רבה על הכנתם של הטיעונים המתאימים בסוגיה זו, תוך שימת דגש על הנסיבות הייחודיות של התיק וסיפורו האישי של כל אחד ואחד מהלקוחות שלנו. אם תיק משטרה כנגדכם נסגר והדבר פוגע בכם או מפריע לכם, צרו עמנו קשר עוד היום ונעשה כל שביכולתנו על מנת למחוק רישום זה ולעזור לכם לצאת לדרך חדשה.

אז מתי נסגר תיק פלילי? לייעוץ ללא התחייבות, פנו למשרד עו”ד פלילי גיל באיער 052-3877227

או צרו קשר עכשיו באמצעות הטופס הבא:

[contact-form-7 id=”473″ title=”טופס יצירת קשר 1″]

נעים להכיר

עו”ד פלילי גיל באיער

הרוב המכריע של הלקוחות שמגיעים אלי למשרד הם נורמטיביים. אבל יש להם מכנה משותף אחד: אצל רובם מדובר בפעם הראשונה שהם נחקרים בתיק פלילי והם נמצאים במצב רגשי לא קל. יתכן שמדובר בעבירה שהם ביצעו, בלהט הרגע, וייתכן שבכלל מדובר בעלילת שקר או בהוצאת דברים מכל פרופורציה.

בכל אותם מקרים, אני נמצא שם עבורם כדי לתמוך, להכיל וכמובן להעניק להם את השירות המקצועי הטוב ביותר שאני יכול לתת, תוך שאני מסביר להם, מראש, את הסיכויים ואת הסיכונים. מכיוון שעבדתי, בעבר, כתובע משטרתי ויש לי ניסיון רב, אני מכיר את כל הטריקים וה”שטיקים” וחושב מחוץ לקופסא.

ודבר אחרון ומאוד חשוב, מבחינתי: אני תמיד אהיה זמין עבור לקוח שמתקשר אלי להתייעץ או לשאול שאלה או סתם רוצה לדבר.

עורך דין פלילי גיל באיער

למה לבחור במשרד עו"ד גיל באיער

תובע משטרתי לשעבר המכיר את עבודת המשטרה "מבפנים"

עו"ד פלילי משנת 1998 ניסיון באלפי תיקים פליליים

הקשבה, תמיכה וליווי אישי בתהליך רגשי מורכב וקשה

מחשבה חדה
ותמיד מחוץ לקופסא

מועמד לשעבר
לתפקיד שופט

מאות המלצות אישיות ואותנטיות מלקוחות

הלקוחות שלנו מספרים

משרד עו”ד גיל באיער זכה למאות המלצות חיוביות (ר׳ למטה)

5.0 ★★★★★ (מעל 200 המלצות)

פתרונות המשרד

עבירות אלימות

עבירות סמים

עבירות מין

עבירות נוער

עבירות רכוש

סדר דין פלילי

מאמרים קשורים