העלמת מס – מהו העונש המוטל עליה ואיך ניתן להקל עליו?

בהגדרתה, העלמת מס הינה נקיטת צעדים בלתי חוקיים בכדי להפחית את גובה המס שעל אדם לשלם על הכנסותיו. העבירה מוגדרת בסעיף 220 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש].

הסעיף העוסק בהעלמת מס מגדיר שש פעולות שונות, שמי שמבצע אותן במטרה להתחמק ממס (או מורה או מרשה לאדם אחר לעשות זאת עבורו) או כדי לעזור לאדם אחר להתחמק ממס, דינו יהיה עד שבע שנות מאסר בתוספת קנס כספי. הפעולות האסורות לביצוע הן:

  1. השמטת הכנסה מדוחות המוגשים למס הכנסה.
  2. רישום כוזב בדוחות המוגשים למס הכנסה.
  3. מענה כוזב לשאלות ופניות של מס הכנסה.
  4. הכנת ספרי חשבונות כוזבים או מזוייפים – בהקשר זה חשוב לציין כי גם אם בסופו של דבר בעת הגשת הדוח למס הכנסה דווחו ההכנסות האמיתיות עדיין נעברה עבירה בעצם הרישום הכוזב בספרי החשבונות והכוונה להעלים מס (גם אם לא התממשה בסופו של דבר).
  5. שימוש בכל מרמה, עורמה או תחבולה אחרת – מדובר בסעיף סל שנעשה בו שימוש רב.
  6. הצגת מסמך כוזב למשלם ההכנסה על מנת למנוע או להפחית ניכוי מס במקור.

הדרכים להעלים מס הן רבות ומגוונות – החל מהוצאת חשבוניות פיקטיביות, אי סיפוק של חשבוניות, רישום הוצאות פרטיות כהוצאות עסקיות ועד לביצוע עסקאות בדויות וכן הלאה.

עבירות מס טכניות

ישנם מקרים בהם אדם מבצע העלמת מס או עבירה על חוקי המס ללא כוונה להתחמק מתשלום מס. הדבר יכול לנבוע מטעות, מחוסר הבנה של חוקי המס או מהתנהלות פיננסית בלתי מקצועית. בכדי להימנע ממצבים אלו מומלץ ביותר לעבוד עם אנשי מקצוע המתמחים בתחום המיסים (רואי חשבון ועורכי דין) אשר מספקים ייעוץ בכל הנוגע לחובות הדיווח והתשלום למס הכנסה. במידה ונקלעתם למצב מסוג זה יש לדעת כי החוק מתייחס אחרת למקרים בהם לא דווחו הכנסות או לא הוגשו דוחות שלא במטרה להתחמק ממס אלא מחוסר הבנה או טעות. הענישה עליהם פחותה בהרבה (לא יותר משנתיים מאסר) וגם הקנסות לגבי מצב זה נמוכים יותר. בנוסף ניתן במקרים מסוימים לשלם קנס מנהלי במקום לעמוד לדין.

הענישה על העלמת מס

בשנים האחרונות קיימת מגמת החמרה בענישה על מעלימי מס ולא פעם מוטלים עליהם עונשי מאסר של מספר שנים. ההחמרה בענישה נועדה להעביר מסר לפיו העלמת מס הינה שוות ערך לגניבה, ובמידה מסוימת, יש בה חומרה מוסרית חריפה יותר, שכן האדם שמעלים מס בעצם גונב מהקופה הציבורית אך ממשיך להשתמש בשירותים שממומנים באמצעותה. יחד עם זאת, ישנן נסיבות בהן ייטו בתי המשפט להקל בענישה במקרים של העלמת מס. בתי המשפט מתחשבים כמובן בחומרת העבירה ובהיקף המס עליו מדובר.

נקודה משמעותית נוספת הינה האם במהלך ההליכים המשפטיים שילם הנאשם את המס בו הוא חייב וממנו ניסה להתחמק. תשלום כאמור מעיד בפני בית המשפט על חרטה ויוביל פעמים רבות להקלה בעונש. בנוסף, כמו בכל סיטואציה של גזירת עונש, בוחן בית המשפט את הנסיבות האישיות של הנאשם (מצב בריאותי, מצב כלכלי, עבירות קודמות, עבר פלילי וכיוצא בזה) אשר יכולות גם הן להביא להקלה בעונש. חשוב להבהיר כי הענישה על העלמת מס אינה מהווה תחליף לתשלום המס ועונשי המאסר והקנסות המוטלים על העבריין מצטרפים לסכום המס בו הוא חייב.

הסדר כופר

החוק מאפשר לאדם המואשם בהעלמת מס להגיע להסדר כופר עם רשויות המס ובכך להימנע מהעמדה לדין. בהסדר כופר משלם הנאשם סכום בגובה של עד פי שניים מהקנס שיוכל להיות מוטל עליו אם יורשע (בנוסף למס אותו הוא חייב) ובתמורה לא יוגש נגדו כתב אישום על העלמת מס וייחסכו ממנו עונש המאסר והרישום הפלילי. לא בכל מקרה יסכימו רשויות המס להסדר כופר והדבר תלוי בגורמים שונים כמו היקף וחומרת העבירה, הרשעות קודמות, נסיבות אישיות וכיוצא בזה.

ייצוג משפטי בעבירות מס הכנסה

במידה ואתם נחקרים בחשד לביצוע עבירת מס, ואין זה משנה אם מדובר בעבירה טכנית או מהותית, ההמלצה היא לפנות באופן מיידי לייעוץ וייצוג משפטי אצל עורך דין המתמחה בתחום. ייעוץ משפטי כבר משלבי החקירה הראשוניים יסייע לכם להתמודד עם החשדות וההאשמות כלפיכם. עורך דינכם יוודא כי זכויותיכם נשמרות וכי האינטרסים שלכם מיוצגים מול רשויות המס, וייבחן האם ניתן להמיר את ההליכים הפליליים בקנס מנהלי או הסדר כופר. בנוסף, במידה ובסופו של דבר כן תועמדו לדין, ייצוג משפטי מקצועי יקטין את הסיכוי להרשעה או לגזירת עונש חמור.

 

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.