מהן השלכות הרישום הפלילי של אדם?

אנשים רבים בישראל עברו בחייהם הליכים משטרתיים ומשפטיים מסוימים, אשר הובילו לרישום פלילי המתועד במאגר המידע של המשטרה. לעתים מדובר בנאשמים שהורשעו בעבירות חמורות, אך במקרים אחרים הרישום נוגע לעבירות קלות, ואף לתיקים שלא הגיעו כלל לבית המשפט או הסתיימו בהרשעה.

ואולם, הרישום הפלילי אכן קיים ונשמר במאגרים המשטרתיים, ועשוי להוביל לפגיעה בחייו האישיים, החברתיים והתעסוקתיים של אדם לאורך שנים ארוכות. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי ניתן בהחלט להשיג מחיקת רישום פלילי בנסיבות שונות, ולשם כך יש להסתייע בייצוג וייעוץ מטעם עו”ד פלילי.

השלכות שונות של רישום פלילי

רישום פלילי ומשמעותו (תמונה: Keattikorn)
רישום פלילי ומשמעותו (תמונה: Keattikorn)

כאמור, לרישום הפלילי עשויות להיות מספר השפעות מהותיות על חייו של אדם, עמן נמנות בין היתר:

  • סטיגמה – אמנם מרבית הגופים, בעלי התפקידים והאנשים אינם מורשים להיחשף אל הרישום הפלילי, אך עובדה זו אינה ידועה לכל בעלי הרישום. לכן, אנשים אלו סובלים מחשש מתמיד שמא יגלו את רישומם וימנעו מהם להתקבל לעבודה, ללימודים או למקום מגורים. מעבר לכך, בעיני האדם עצמו מהווה הרישום אמירה על היותו עבריין, דבר המשפיע לרעה על ביטחונו ודימוי העצמי.
  • עבודה – מקומות עבודה מסוימים הנם מורשי גישה לגיליונו הפלילי של אדם, ואינם מעסיקים בעלי רישום. כמו כן, קיימים מקצועות כגון עריכת דין וראיית חשבון, אשר לשם קבלת רישיון לעסוק בהם נדרש האדם להיות בעל עבר נקי וללא תיק פלילי. לצד אלו נוטים מעסיקים רבים בשוק העבודה לדרוש תעודת יושר ממועמדים כתנאי קבלה, אך יש לציין כי תחום זה הוסדר לאחרונה וכי המועמד רשאי להציג רק את הדף הראשון של הגיליון הפלילי שאינו כולל את הרישום.
  • חיים אישיים – קיימות מספר נסיבות בהן מתבקש או נדרש אדם להציג גיליון פלילי, כגון בעת קבלה ליישוב ובתהליך אימוץ ילד. למרות שבמקרים מסוימים דרישה זו איננה חוקית, אי הכרת הזכויות על ידי בעל הרישום מביאה לכך שהוא נמנע מנסיבות אלה וחייו האישיים נפגעים. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי על מנת להכיר את הזכויות והחובות, ולפעול למען מחיקת הרישום.

כיצד מוחקים רישום פלילי?

ניתן לפנות אל משטרת ישראל בבקשת מחיקת רישום משטרתי, או אל פרקליטות המדינה בבקשה לסגירת התיק בשל שינוי בעילה. בהליכים אלו יש להסתייע בעורך דין אשר ינחה את הלקוח בדבר הצעדים הפתוחים בפניו, ויסייע לו להמציא את המסמכים, ההמלצות, האישורים, העדויות והתעודות הרלוונטיים לבקשתו. הפרקליטות עשויה לקבל את הבקשה ולפעול לסגירת התיק בשל שינוי העילה, ואם נדחית הבקשה, ניתן עדיין לפנות לבג”צ.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.