הטרדה מינית בגלל תמונה חושפנית ברשת – מה משמעות החקיקה?

בחדשות 2 פורסמה כתבה, לפיה הוגשה הצעת חוק על ידי חברת הכנסת יפעת קריב מיש עתיד, שקובעת שפרסום תמונה בעלת אופי מיני או הקלטה בעלת אופי שכזה ברשת האינטרנט ללא הסכמה של המצולם או בנסיבות שהן מבזות, ייחשבו הטרדה מינית.

לחצו למעבר לכתבה בחדשות 2

ההצעה אושרה בקריאה ראשונה בוועדה לקידום מעמד האישה והיא אמורה לגרום לשינוי בשיתוף של סרטונים והעלאה של תמונות לרשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר. מפרסמי התמונות נחשבו עד היום למפרי פרטיות בלבד, וכאשר החוק יוחל, יהיה ניתן לדרוש על העבירה פיצויים, גם ללא הוכחת נזק.

יושבת ראש הוועדה למעמד האישה, חברת הכנסת עליזה לביא, ציינה שישנן סכנות רבות ברשת האינטרנט וכי החוק חשוב מאוד. עם זאת, היא הוסיפה שלדעתה החקיקה לא תביא לפתרון המלא של הבעיה.

מה צפוי לחשודים בהטרדה מינית?

נבחן כעת מה המשמעות של חקיקה שכזו. עורכי דין פליליים רבים נתקלים במקרים של חשד להטרדה מינית.

יפעת קריב, יוזמת ההצעה (צילום: דליה שחורי)
יפעת קריב, יוזמת ההצעה (צילום: דליה שחורי)

כאשר אדם חשוד בעבירה זו, המשטרה בוחנת את חומרת המקרה ואם קיים עבר פלילי דומה לחשוד. אם מדובר בהטרדה מינית שאינה ברף הגבוה ואין לחשוד עבר פלילי, בד”כ ייסגר התיק מחוסר עניין לציבור, והנפגע יוכל להגיש תביעה אזרחית נגד הפוגע. אם מדובר בהטרדה קשה, או חוזרת ונשנית, או באדם בעל עבר פלילי בתחום, המשטרה תיטה להגיש נגדו כתב אישום.

כשאדם מורשע בעבירת הטרדה מינית, בדרך כלל לא יוטלו עליו מאסר בפועל או עבודות שירות. בית המשפט יסתפק בהטלת מאסר על תנאי, קנס ופיצויים משמעותיים לקורבן העבירה. עם זאת, ייתכנו חריגים, במיוחד כשמדובר בהטרדות קשות, חוזרות ונשנות, או כשלנאשם יש עבר פלילי בתחום עבירות המין. לכן, ההמלצה היא עוד לפני הגשת כתב אישום, לפנות לעורך דין פלילי המתמחה בתחום על מנת לנסות להציע לנפגע העבירה פיצוי (כאשר יש די ראיות), בניסיון להימנע מהגשת כתב אישום נגד הפוגע.

החקיקה זקוקה לרענון, אבל ההרחבה מרחיקת לכת

אין ספק שיש צורך לרענן את החקיקה הקיימת, נוכח ביצוע עבירות באמצעות האינטרנט. הצעת החוק שלפנינו היא דוגמא לכך, אף אינני בטוח שדוגמא טובה. זאת, מכיוון שרצונה להבטיח פיצויים לנפגע עבירה מהסוג שצוין, שזהו דבר מבורך, עם זאת, הדרך של הצעת החוק המבקשת להרחיב את תחומיה של עבירת ההטרדה המינית אף מעבר לשיח ישיר עם הנפגע, גם על פרסום באינטרנט, נראית לי מרחיקת לכת. לטעמי, המעשים שצוינו בכתבה מהווים אף היום עבירות של פגיעה בפרטיות שניתן להגיש בגינן תביעה אזרחית ואף קובלנה פלילית פרטית ולזכות בפיצויים (אף כי לא פיצויים קבועים ללא הוכחת נזק).

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.