פרסומות מטרידות בטלפון – מה החוק אומר?

מי לא מכיר את ההודעות הפרסומיות או שיחות הטלפון השיווקיות שמגיעות אלינו כמעט באופן קבוע? מבצע אטרקטיבי, הצעה לביטוח ואפילו מתכון לזוגיות נפלאה… ובכן, בלא מעט מקרים מדובר על הפרה של חוק התקשורת. כלומר, הטרדה טלפונית.

phone-texting-02 סעיף 30א’ לחוק התקשורת (שיש המכנים אותו “חוק הספאם”) קובע את הכללים שמאפשרים שליחת פרסומת באמצעות טלפון. עקרונית, החוק מעניק לצרכן את האפשרות לבחור האם הוא מעוניין לקבל דבר פרסומת או לא. ככל שהחברה המסחרית מפרה את הוראות החוק, קיימת לצרכן הזכות להגיש תביעת פיצויים כנגדה. אלו לא תביעות זניחות וכבר היו מקרים בהם נפסקו לצרכנים פיצויים בסך אלפי שקלים (ואף עשרות אלפי שקלים) בגין פרסומות מטרידות.

ישנם שלושה פרמטרים שקובעים האם פרסומת טלפונית היא פרסומת מטרידה:

  1. השיחה/הודעה הייתה דבר פרסומת.
  2. היא שוגרה על ידי טלפון באחת הדרכים אשר קבועות בחוק.
  3. הנמען לא הביע הסכמה לשליחתה.

חוק התקשורת מטיל על הגורם המטריד אחריות פלילית ואזרחית בגין שליחת פרסומת שלא לפי הוראות החוק. על פי החוק ניתן לפסוק לנמען פיצויים בסך כ-1,000 שקלים בגין כל דבר פרסומת וזאת גם ללא הוכחת נזק. החוק מעניק לנמען את הזכות לתבוע את נזקיו ומטיל אף אחריות מסוימת על מנהלי תאגיד ונושאי משרה.

החוק מאפשר לנפגעים מקבלת הפרסומת המטרידה (“ספאם”) לתבוע פיצוי עד 1,000 ש”ח, ללא הוכחת נזק, בגין כל הודעה או טלפון ששוגרו אליהם. במקרה בו רואה עצמו הצרכן מוטרד, הוא רשאי להגיש תלונה במשטרה כנגד החברה המטרידה.

בנוסף להגשת תלונה במשטרה, ניתן להגיש תביעה לפיצוי כספי בגין הטרדה. במקרה של הטרדות חוזרות ונשנות, טרם הגשת תביעה, רצוי לשלוח לחברה בדואר רשום דרישה להפסיק את ההטרדה. מסמך זה יוכל להוות ראיה בבית המשפט, אם יגיעו הדברים לידי כך. בכל מקרה, רצוי תמיד לפנות לעו”ד מומחה ולקבל ייעוץ בעניין לפני שמחליטים.

 

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.