רישום פלילי – איך זה משפיע עלינו?

איך אני מברר אם יש לי רישום פלילי?
ניגשים לכל תחנת משטרה (רצוי בשעות הבוקר/הצהריים) עם ת.ז. למרכז שירות לאזרח ומבקשים להוציא גיליון רישום פלילי (ר”פ – בקרב שוכני המקום). ממלאים שם טופס קצר בן 4-3 שורות וזהו. אין אפשרות לעשות זאת מהבית ללא הגעה לתחנת המשטרה. בתוך דקות ספורות (באמת) תקבלו את גיליון הרישום הפלילי שלכם המורכב מ-4 חלקים: הרשעות (ופסקי דין ללא הרשעה), תיקים פתוחים, תיקים סגורים (מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור) ותיקים שהתיישנו או שהנשיא נתן לגביהן חנינה.

ניסיתי להתקבל למקום עבודה חדש והמעסיק ביקש שאביא לו תעודת יושר. מה לעשות?
לא להתרגש. המעסיק אולי לא יודע אבל זו עבירה פלילית לבקש ממועמד לעבודה גיליון רישום פלילי (הקרוי בשפה עממית “תעודת יושר“). אתה יכול לתת לו רק את העמוד הראשון שתקבל מהמשטרה (ובו פרטיך האישיים) ולומר לו שזה כל מה שקיבלת. הוא לא יוכל לדעת אם קיבלת עמודים נוספים, או אם נפתח לך תיק פלילי. גורם ציבורי הזכאי לקבל מידע מהמשטרה-מקבל אותו ישירות מהמשטרה.

criminal-record-investigations

אני רוצה להגר לארה”ב ויש לי תיק סגור במשטרה וחושש שהם יעלו על זה. מה לעשות?
אין מה לחשוש. משטרת ישראל רשאית להעביר לרשויות זרות (בהסכמתך. ישירות) אך ורק מידע בנוגע להרשעות (או פסקי דין ללא הרשעה) ותיקים פתוחים שלך אך לא מידע בנוגע לתיקים סגורים או הרשעות שהתיישנו או חנינות שניתנו. המידע נמסר באופן ממוחשב כך שטעויות אנושיות בלתי אפשריות כאן. אל תשתף את הרשויות האמריקאיות בע”פ במידע אודות התיק הסגור.

אני מעוניין למחוק את הרישום הפלילי שלי. מה עלי לעשות?
נפריד בין הרשעות (ופסקי דין ללא הרשעה) לבין תיקים סגורים:
במקרה הראשון, יש לבצע פניה לנשיא המדינה, באמצעות מחלקת חנינות של משרד המשפטים.
מומלץ לעשות זאת באמצעות עו”ד המתמחה בתחום, כאשר חלפה תקופה משמעותית והאדם עבר הליך שיקום מעמיק או כאשר אירע אירוע רפואי קשה שלו או של בן משפחה קרוב והוא נדרש לסעוד אותו.
במקרה השני, הפנייה הנה לקצינת מרשם פלילי במטה הארצי של המשטרה, ורק כאשר אין הרשעות (או פסקי דין ללא הרשעה) בתוקף, בחלוף פרק זמן מינימאלי הקבוע בחוק (7-5 שנים, תלוי בסוג העבירה). גם כאן, רצוי לעשות זאת באמצעות עו”ד המתמחה בכך, שכן קיימים קריטריונים הקבועים בחוק ובתקנות אליהם יש להתייחס בבקשת המחיקה.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.